Vehiculele solare – Masinile Viitorului?

Vehiculele cu panouri solare – Masinile viitorului?

În prezent, s-a constatat că jumătate din consumul global de petrol este destinat mașinilor și camioanelor. Din acest motiv, specialiștii în energetică sunt de părere că înlocuirea combustibililor fosili cu surse alternative de energie constituie un pas spre construirea mașinilor ”verzi”. O apariție inedită o constitutie mașinile solare, despre care se spune ca vor fi masinile viitorului, iar capacitatea lor nu ar trebui să fie mai scăzută având în vedere că în unele state de pe glob se organizează raliuri cu mașini propulsate 100% cu ajutorul razelor solare.

În urma acestor date, realizăm cât de imens este potențialul energiei solare. Se presupune că totalitatea energiei solare ajunse pe Pământ în mai puțin de o oră ar acoperi nevoile energetice ale umanității timp de un an, în condițiile în care ar fi recuperată în totalitate. Principalele instrumente moderne de utilizare a energiei solare sunt panourile solare. Panourile solare sunt astăzi amplasate pe acoperișurile caselor, pe întinsele suprafețe aride ale deșerturilor și, mai nou, pe caroseriile mașinilor. Panourile solare amplasate pe suprafața vehiculului captează razele solare, pe care le convertește în electricitate. Astăzi, există mașini cu care se poate circula kilometri întregi fără niciun strop de combustibil.

Istoria masinilor alimentate cu energie solara

masina cu panouri solare FORD

Mașinile solare se află încă în stadiul experimental dar se anticipează statusul lor ca vehicule futuriste. Prima mașină electrică autonomă alimentată cu celule fotovoltaice a aparut în anul 1981 și putea atinge doar 30 km/h. Astăzi, mașinile solare depășesc cu mult viteza de 100 km/h. Deja tot mai multe echipe de cercetători în domeniu, se întrec în a costrui mașini solare și în a participa la raliuri cu acestea. Cea mai cunoscută cursă de mașini solare este World Solar Challenge din Australia, fiind lansată prima dată în anul 1987. Competiția are loc o dată la doi ani, iar autoturismele solare experimentale parcurg un circuit de 3.021 de km de-a lungul Australiei Centrale, între localitățile Darwin și Adelaide. Practic, scopul acestei competiții este acela de a promova energia regenerabilă. La această competiție participă echipe de pe tot globul, majoritatea afiliate unor universități prestigioase sau membre a marilor companii de autoturisme. În anul 1982, australianul Hans Tholstrup a construit un vehicul electric numit Quiet Achiever, echipat cu celule solare. Un an mai târziu, a traversat Australia cu acest vehicul în 20 de zile, parcurgând distanța de 4.129 de km. Această performanță i-a oferit ideea unei competiții internaționale cu mașini solare care avea să înceapă patru ani mai târziu.

În anul 2007, campioni la mașini solare au fost olandezii. Echipa de 11 studenți olandezi, Nuon Solar, de la Universitatea Tehnică Delft, a fost câștigătoarea raliului australian al mașinilor solare, autoturismul lor, Nuna4, parcurgând 3000 de km în 33 de ore și 17 minute, viteza acestuia fiind de 90,7 km/h. Temperatura de 50 de grade din timpul zilei, a fost cu siguranță un factor benefic, având în vedere că mașinile au circulat numai cu ajutorul soarelui. Echipa Nuon Solar este de patru ori campioană în competiția internațională cu mașini solare, data trecută performanța fiind atinsă de către autoturismul Nuna3. În ceea ce privește traseul, regulile competiției sunt următoarele:

  • mașinile trebuie să staționeze câte 30 de minute la punctele de verificare;
  • în timpul pauzei nu se fac reparații;
  • capacitatea bateriilor este limitată la 5 kWh și nu pot fi încărcate în timpul competiției decât în situații excepționale (dacă sunt complet descărcate) dar acest aspect penalizează participantul la cronometru;
  • mașina solară trebuie să aibă în mod obligatoriu următoarele dimensiuni: 5 metri lungime, 2 metri lățime și 1,6 metri înălțime.

În ceea ce privește design-ul și construcția vehiculului, nu există restricții, de aceea au de regulă un design excentric, unele semănând cu niște nave spațiale.

Dacă aceste mașini ar fi practice în viața de zi cu zi, cu siguranță s-ar marca un punct important în istoria tehnologiei. Elvețianul, Louis Palmer, a vrut să dovedească acest lucru și a intrat în cartea recordurilor ca prima persoană care a făcut ocolul lumii cu o mașină cu panouri solare. El a plecat din Elvetia pe 3 iulie 2007 și a ajuns la începutul lunii decembrie, la Conferința de la Bali, cu “taxiul” său, Solartaxi, care funcționează cu energie solară. A călătorit în jurul lumii până în 2008 iar mașina lui solară a parcurs peste 54.000 de km și a trecut prin 40 de țări. Al doilea tur a avut loc din august 2010 până în februarie 2011. Al treilea tur a început în 2011 la Paris și s-a încheiat pe 25 septembrie 2011 în Praga.

Pe data de 7 ianuarie a.c., Compania producătoare de mașini Ford, a prezentat prima mașină hibrid cu panouri solare pe plafon. Panourile solare sunt destinate în acest caz sporirii autonomiei maşinilor hibride. Dotările tehnice ale bolidului fac ca fotovoltaicele să genereze 8 kW după o zi de încărcare, suficient cât să parcurgă 34 de km fără carburant. Chiar dacă produsul nu va fi accesibil la scară largă, cel puțin reprezintă un indiciu a faptului că mașinile viitorului vor fi mai prietenoase cu natura.

Masina solara concept de la Ford

Energia solara captata cu panouri fotovoltaice

Pentru a obtine 3 oferte gratuite de panouri solare va invitam pe toppanourisolare.ro, singurul site din Romania de unde puteti obtine oferte personalizate pentru locuinta Dvs.

Share This Post

Recent Articles

.
© 2018 FPT.RO. All rights reserved. · Entries RSS · Comments RSS